Main Article Content

Abstract

Aviation is still the people's choice of transportation today. Airlines in Indonesia are quite diverse so
people consider the choice of airline. Starting from the quality of service, price, ease of reservation, etc.
This case aims to analyze the strategies of AL Group and IG Group and find out which strategy is the
most optimal for two parent companies. The method used is using Game Theory (Pure Strategy) which
uses manual calculations and with the help of POM-QM software. In the manual calculation, the optimal
value for the two parent airlines was 12. In the POM-QM software calculation, the optimal value for the
two parent airlines was 11.56. Both parent airlines get the optimal point if using strategy 3 for IG Group
and strategy 5 for AL Group.

Keywords

Game Theory; Flight; Strategy

Article Details

References

  1. Cahyani, R. T. (2021). Interaksi Simbolik antar Gamers Pada Komunitas Game Online Call Of Duty Mobile Zombiesky E’sport (kajian komunikasi Interpersonal). MEDIALOG : Jurnal Ilmu Komunikasi, IV(II).
  2. Diana Santy, N. W. (2021). Citra Perusahaan IG: Persepsi Para Loyalis IG. STTKD Sekolah Tinggi Teknologi Kerdigantaraan Yogyakarta.
  3. Indrawan, R., & Yaniawati, P. (2014). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Campuran Manajemen, Pengembangan dan Pendidikan, PT. In Refika Aditama, Bandung (Vol. 4, Issue 1).
  4. Kusumobroto, B. P. (2018). Rantai Markov dan Aplikasinya Sebagai Bagian dari Ilmu Probabilitas. Gramedia Widiasarana, 18209034.
  5. Rian Tineges. (2021). Mengenal Macam Analisis dengan Metode Analisis Data Sekunder. DQLab, 01(18).
  6. Saifuddin, A., Tastrawati, N. K. T., & Sari, K. (2018). Penerapan Konsep Teori Permainan (Game Theory) Dalam Pemilihan Strategi Kampanye POLITIK (Studi Kasus : Strategi Pemenangan Pemilukada DKI Jakarta Tahun 201. E-Jurnal Matematika, 7(2). https://doi.org/10.24843/mtk.2018.v07.i02.p200
  7. Sirait, D. E. (2021). Implementasi Teori Permainan Pada Strategi Pemasaran Produk Kecantikan Oriflame Dan Jafra. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 7(1), 35–40. https://doi.org/10.30743/mes.v7i1.4513
  8. Unaradjan, D. D. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif - Google Books. In Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya.
  9. Wijayati, D., & Supriyadi, E. (2021). Aplikasi Teori Permainan Dalam Penentuan Strategi Pemasaran Program Studi Teknik Informatika Dan Teknik Industri. E-Jurnal Matematika, 10(2). https://doi.org/10.24843/mtk.2021.v10.i02.p332
  10. Woro Budiartini Partiwi, E. A. Y. (2019). Analisis Strategi Optimasi Menggunakan Program Linear Dan Teori Permainan (Studi Kasus : Penggunaan Laptop Oleh Mahasiswa Jurusan Matematika FMIPA UNTAN). Bimaster : Buletin Ilmiah Matematika, Statistika Dan Terapannya, 8(1). https://doi.org/10.26418/bbimst.v8i1.30691