Main Article Content

Abstract

  This study aims to look at the correlation of self-adjustment and social support with the achievement motivation of female students who live in dormitories. In this study, the population is the student of the Midwifery Diploma Program at Singaperbangsa Karawang University (UNSIKA) level one and two. The sampling method is cluster random sampling technique. Based on Morgan's table, from a population of 160 people, 113 samples were obtained, but in this study researchers took a sample of 120 people. The results of this study indicate that between self-adjustment and peer social support for achievement motivation there is a significant positive correlation with p = 0.083 (with p <0.05). This shows the higher the adjustment and social support of a peer, the higher the achievement motivation, and conversely the lower the self-esteem, the lower the achievement motivation. The results of this study are in accordance with the theory that has been stated which states that by being able to adjust themselves and get social support from peers, it will be able to improve its performance optimally. While effective contribution shows that self-adjustment and social support of peers together make an effective contribution of 26.2% on achievement motivation, the remaining 73.8% is influenced by other factors not examined in this study. Keywords: Achievement Motivation, Social Support, Student Adjustment


 


Penelitian ini bertujuan melihat korelasi penyesuaian diri dan dukungan sosial dengan motivasi berprestasi mahasiswi yang tinggal di asrama. Dalam penelitian ini yang menjadi populasi adalah mahasiswi Program Studi DIII Kebidanan di Universitas Singaperbangsa Karawang (UNSIKA) tingkat satu dan dua. Metode pengambilan sampel adalah dengan teknik cluster random sampling. Berdasarkan table Morgan, dari populasi yang berjumlah 160 orang, maka didapatkan sample sebesar 113 orang, tetapi dalam penelitian ini peneliti mengambil sampel 120 orang. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa antara penyesuaian diri dan dukungan sosial teman sebaya terhadap motivasi berprestasi terdapat korelasi positif yang signifikan dengan p= 0.083 (dengan p <0.05). Hal ini menunjukkan semakin tinggi penyesuaian diri dan dukungan sosial teman sebaya seorang maka semakin tinggi pula motivasi berprestasinya, dan sebaliknya semakin rendah harga diri maka semakin rendah pula motivasi berprestasinya. Hasil penelitian ini sesuai dengan teori yang telah dikemukakan yang menyatakan bahwa dengan mempu menyesuaiak diri dan mendapatkan dukungan sosial teman sebaya maka akan dapat meningkatkan kinerjanya secara optimal. Sedangkan Sumbangan efektif menunjukkan bahwa penyesuaian diri dan dukungan sosial teman sebaya secara bersama-sama memberikan sumbangan efektif sebesar 26,2% terhadap motivasi berprestasi, sisanya 73,8 % dipengaruhi oleh faktor lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini.


 


Kata Kunci: Motivasi berprestasi, Dukungan sosial, Penyesuaian diri Mahasiswa

Article Details