HUBUNGAN ANTARA PERSEPSI TERHADAP METODE PEMBELAJARAN E-LEARNING DENGAN MOTIVASI BELAJAR PADA MAHASISWA PROGRAM STUDI TEKNIK INFORMATIKA UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SIDOARJO

  • Lia Eka Nurwijayanti
  • Widyastuti

Abstract

Previous research states that e-learning learning methods have a positive influence on learning motivation. But the problem is, motivation to learn in students of informatics engineering courses at the University of Muhammadiyah Sidoarjo has a learning motivation that tends to be low despite using e-learning learning methods. This study aims to determine the relationship between perceptions of e-learning learning methods with learning motivation in students of informatics engineering courses at Muhammadiyah University, Sidoarjo. The research method used is quantitative correlational. The population used was 949 students who were active and not free from lectures and the sample used was 256 students. Data collection techniques using the scale of Perception of e-learning Learning Methods (reliability = 0.934) and Learning Motivation Scale (reliability = 0.864). The results of the analysis obtained (correlation = 0.369 with sig 0.000 <0.05) this research hypothesis was accepted. That is, there is a positive and significant relationship between perceptions of e-learning learning methods with motivation to learn in informatics engineering students at the University of Muhammadiyah Sidoarjo. Perception of e-learning learning methods contributes 13.2% effectively to learning motivation variables and 86.8% is influenced by otherrvariables. Keywords: Perception of e-learning learning methods, learning motivation, students Penelitian terdahulu menyebutkan bahwa metode pembelajaran e-learning memberikan pengaruh positif terhadap motivasi belajar. Namun persoalannya, motivasi belajar pada mahasiswa program studi teknik informatika di Universitas Muhammadiyah Sidoarjo memiliki motivasi belajar yang cenderung rendah meskipun sudah menggunakan metode pembelajaran e-learning. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara persepsi terhadap metode pembelajaran e-learning dengan motivasi belajar pada mahasiswa program studi teknik informatika Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. Metode penelitian yang digunakan yaitu kuantitatif korelasional. Populasi yang digunakan adalah mahasiswa program studi teknik informatika yang aktif dan tidak bebas kuliah berjumlah 949 mahasiswa dan sampel yang digunakan yaitu 256 mahasiswa. Teknik pengumpulan data menggunakan skala Persepsi terhadap Metode Pembelajaran e-learning (reliabititas = 0,934) dan Skala Motivasi Belajar (reliabilitas = 0,864). Hasil analisis yang diperoleh (korelasi = 0,369 dengan sig 0,000 < 0,05) hipotesis penelitian ini diterima. Artinya, ada hubungan positif dan signifikan antara persepsi terhadap metode pembelajaran e-learning dengan motivasi belajar pada mahasiswa program studi teknik informatika Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. Persepsi terhadap metode pembelajaran e-learning memberikan sumbangan efektif sebesar 13,2% terhadap variabel motivasi belajar dan 86,8% dipengaruhi oleh variabel lain. Kata Kunci : Persepsi terhadap metode pembelajaran e-learning, motivasi belajar, mahasiswa. 

Published
2020-06-01