PENINGKATAN BERPIKIR KRITIS MAHASISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN PROJECT CITIZEN

Nadya Putri Saylendra

Abstract


ABSTRACT This study aims to describe of how Project Citizen plays a role in critical thinking of the students of Pancasila and Civic Education Program at Buana Perjuangan Karawang University in criminal law subject by seeing the response in understanding, and the level of effectiveness in using Project Citizen model. The approach used is a qualitative approach with descriptive study method. The result of this research is Project Citizen demands lecturer to do planning before doing the learning. Implementation of the Project Citizen model in Civics learning also demands to assist and direct the students to self-define a case / issue, to examine the problem, to formulate material related to the problem, to seek information from various sources, to account for the results of collecting the materials and analysis in the form of portfolio as well present the results with the creativity of the group presentation. Learning outcomes obtained through this learning model is the increasing ability of critical thinking students. The constraints and the most perceived factors in critical thinking vary widely both internally and externally such as laziness, lack of mastery of materials, lessons learned processes and learning situations, less challenging topics or issues. Keywords: Critical Thinking, Civic Education, Project Citizen.

ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh gambaran bagaimana Project Citizen berperan dalam berpikir kritis mahasiswa Prodi PPKn di Universitas Buana Perjuangan Karawang dalam mata kuliah hukum pidana dengan melihat respon dalam pemahaman, dan tingkat efektifitas dalam menggunakan model Project Citizen. Pendekatan yang digunakan adakah pendekatan kualititatif dengan metode studi deskriptif. Hasil yang didapatkan dari penelitian ini adalah Project Citizen menuntut dosen untuk melakukan perencanaan sebelum melakukan pembelajaran. Pelaksanaan model Project Citizen dalam pembelajaran PKn juga menuntut untuk membantu dan mengarahkan mahasiswa untuk menentukan sendiri suatu kasus/isu, menelaah masalah, membuat rumusan materi yang berkaitan dengan masalah, mencari informasi dari berbagai sumber, mempertanggungjawabkan hasil pengumpulan materi dan analisis tersebut dalam bentuk portofolio serta mempresentasikan hasil dengan kreativitas penyajian kelompok. Hasil belajar yang didapatkan melalui model pembelajaran ini adalah meningkatnya kemampuan berpikir kritis mahasiswa. Faktor yang menjadi kendala dan yang paling dirasakan dalam berpikir kritis sangat bervariasi baik internal maupun eksternal seperti malas, kurangnya penguasaan materi, proses dan situasi pembelajaran di kelas, topik atau isu yang kurang menantang. Kata Kunci : Berpikir Kritis, Pendidikan Kewarganegaraan, Project Citizen.

Full Text:

PDF

References


DAFTAR REFERENSI Budimansyah, D. (2009). Inovasi Pembelajaran Project Citizen. Bandung: Program Studi PKn SPs UPI. Craddock, et.al, (2007) “Theaching for Democracy: Assessing Project Citizen in Poland, South Africa”, Research Report. Gunawan, Adi W. 2003. Genius Learning Strategy Petunjuk Praktis untuk Menerapkan Accelarated Learning. Jakarta. Gramedia Pustaka Utama. Juha, Mervat Amin. 2010. Thinking Skills Critical Thinking- 2 Chapter. Zaid .IQ Maftuh, B (2008) Internalisasi NilaiNilai Pancasila dan Nasionalisme melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Educationist, Vol II, No 2, Juli 2008. Nasution, S. (2007). Metode Research (Penelitian Ilmiah). Jakarta: Bumi Aksara.

--------------. (2003). Metode Penelitian. Bandung: Tarsito. Potter, Mary Lane .2010. From Search to Research:Developing Critical Thinking Through Web Research Skills© 2010 Microsoft Corporation. Rahmat. 2010. Pengukuran Ketrampilan Berpikir Kritis. (Online) Soemantri, B. (2011). “The Making of Innovative Human Resources”: Makalah Seminar dalam rangka dies natalis UKSW ke 55, Salatiga. Sudjana & Ibrahim. 1989. Desain dan Analisis Eksperimen. Bandung: Tarsito. Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&B. Bandung: Alfabeta. Toffler, A. (1981). The Third Wave, Bantam Books, Inc., New York. Turner, et al. (1990). Civics: Citizen In Action. United States of America: Merril Publishing Company. Wahab, A, A dan Sapriya. (2011). Teori dan Landasan PKn. Bandung: Alfabeta


Refbacks

  • There are currently no refbacks.